Marlies Visser

Sinds 2021 richt ik mij als ECHA-specialist op het begeleiden van leerlingen met een hoog ontwikkelpotentieel in het basis- en voortgezet onderwijs. Mijn passie voor onderwijs wordt versterkt door mijn achtergrond als bevoegd docent en theoloog; sinds 2007 geef ik met veel plezier les in levensbeschouwing en filosofie.

Ik ben gespecialiseerd in het psychologisch welzijn van leerlingen met een hoog potentieel. Daarbij geloof ik dat het benutten van talent meer vraagt dan alleen cognitieve uitdaging: een ondersteunende omgeving en een evenwichtige aanpak zijn onmisbaar. In mijn onderzoek richt ik mij op het aanpassingsgedrag van (hoog)begaafde leerlingen, hoe zij hun gedrag aanpassen om aansluiting te vinden binnen sociale groepen.
Ben je benieuwd naar mijn bevindingen? Neem gerust een kijkje bij mijn artikelen en factsheets.

Naast mijn werk met individuele leerlingen zet ik mij in voor het bevorderen van talentontwikkeling binnen schoolgemeenschappen. Ik geef workshops en trainingen waarin ik docenten begeleid bij het ontwikkelen van lesmethoden die beter aansluiten op de behoeften van leerlingen met een hoog ontwikkelpotentieel. Momenteel verzorg ik bij de Veluwse Onderwijsgroep trainingen waarin ik docenten didactisch ondersteun om hun onderwijs af te stemmen op deze doelgroep.

Wil je meer weten over mijn werk of samenwerken aan een onderwijsomgeving waarin ook leerlingen met een hoog potentieel kunnen bloeien? Neem gerust contact met mij op.


About Marlies Visser

Since 2021, I have been dedicated to supporting students with the potential to become high achievers in both primary and secondary education as an ECHA Specialist in Gifted Education. My passion for teaching is strengthened by my background as a certified teacher and theologian; since 2007, I have been teaching religious studies and philosophy with great enthusiasm.

I specialise in the psychological well-being of students with high potential. I believe that recognising one’s potential requires more than academic support alone — it also depends on a nurturing environment and a balanced approach. My current research focuses on the adaptive behaviours of gifted students, particularly how they modify their behaviour to fit into social groups. Curious about my findings? Feel free to explore my articles and factsheets.

In addition to focusing on the needs of individual students, I am committed to enhancing mental well-being and fostering talent development within school communities. I provide workshops and training sessions that help teachers design learning approaches more attuned to the needs of highly able students. Currently, I work with the Veluwse Onderwijsgroep, where I guide teachers in aligning their didactic methods with the learning profiles of students with high potential.

Would you like to learn more about my work or explore ways to collaborate on creating a more supportive educational environment for gifted students? Feel free to contact me, I’d love to connect.